طلا به عنوان پادشاه تمام فلزات شناخته می شود و به دلیل زیبایی و درخشندگی طبیعی سال های زیادی است که به عنوان فلزی ارزشمند مورد توجه بوده. طلا جزو قابل انعطاف ترین و شکل پذیرترین فلزات گران بها است. طلا در برابر لکه، زنگ زدگی و خوردگی مقاوم است، این کیفیت آن را به اصلی ترین و مهمترین فلز در ساخت جواهرات تبدیل می کند. طلا تا به امروز ارزش خودرا از دست نداده است و روز به روز بر ارزش آن افزوده می شود و به عنوان یکی از محبوب ترین فلزات در نظر گرفته می شود.

رنگ های طلا (طلا سفید و …)

جواهرات ساخته شده با طلا از طلای خالص نیستند. طلای بکار رفته در جواهرات یک آلیاژ است، به این معنا که مخلوطی از فلزات است. جواهرات طلایی را می توان با نقره، مس، روی، پالادیوم و نیکل آلیاژ کرد تا رنگ های مختلفی ایجاد شود. متداول ترین رنگهای طلا عبارتند از: زرد، سفید، رزگلد و سبز. نوع و درصد آلیاژهای فلزی مورد استفاده رنگ طلا را تعیین می کند.

طلا سفید

از طلا و پلاتین (یا پالادیوم) ساخته شده است. طلای سفید همچنین می تواند از پالادیوم، نیکل و روی ساخته شود. طلای سفید از طلای زرد دوام و مقاومت بیشتری در برابر خراش دارد.  طلا سفید از طلای زرد معاصر تر است و رنگ سفید نقره ای، جواهرات طلا سفید را بسیار جذاب می کند. روکش طلای سفید با یک عنصر سخت به نام رودیم (فلز گروه پلاتین) انجام می شود، از این رو از طلای زرد دوام و مقاومت بیشتری در برابر خراش دارد. اگرچه رودیم با گذشت زمان از بین می رود، یک فرآیند جایگزینی ساده (آبکاری مجدد) باعث درخشش اولیه طلای سفید می شود. قیمت طلا سفید از طلای زرد و پلاتین مقرون به صرفه تر است و در ابتدا به عنوان جایگزینی برای پلاتین معرفی شد.

طلای زرد

از اختلاط طلای خالص با نقره، مس و روی ساخته می شود. طلای زرد خالص ترین رنگ در بین تمام طلاهای رنگی است، زیرا ماده معدنی هنگام استخراج طلایی (زرد) به نظر می رسد. طلای زرد درخشش زرد غنی خود را از رنگ طبیعی و سایر آلیاژهای اشباع شده بدست می آورد. طلای زرد کلاسیک و در عین حال مد روز، رنگ خود را از قرمز مس، نقره و طلای خالص بدست می آورد و به کمترین میزان نگهداری نسبت به رنگهای دیگر  نیاز دارد. در گذشته این رنگ محبوب ترین رنگ این فلز بکار رفته در جواهرات عروسی و نامزدی بوده و امروزه هم طرفداران زیادی دارد.

طلای رزگلد (یا صورتی)

با طلا، مس و نقره آلیاژ می شود. طلای رزگلد نسبت به سایر رنگ های طلایی مقرون به صرفه است زیرا از مس ارزان قیمت برای رنگ رزگلد خود استفاده می کند. رزگلد به دلیل دارا بودن مس، از دوام بیشتری نسبت به طلای زرد یا طلای سفید برخوردار است. طلای رزگلد طلایی گرم، بی نظیر و عاشقانه است. رنگ صورتی زیبا با تغییر نسبت به ترکیب بیشتر مس و نقره، در این رنگ کمتر ایجاد می شود. از جواهرات رزگلد به دلیل ظرافت رنگ بسیار استقبال می شود. طلای رزگلد را طلای صورتی یا طلای سرخ نیز می نامند. تفاوت بین طلای صورتی و طلای سرخ محتوای مس است، محتوای مس بالاتر، رنگ قرمز قویتر است.

طلای سیاه

طلای سیاه در واقع سیاه نیست، رودیوم سیاه روی طلای سفید انداخته شده که به رنگ مشکی و کلاسیک است. آبکاری رودیم جلوه ای براق به جواهرات می بخشد. یک طراحی ساده با سنگ های قیمتی براق بر روی پایه ای از طلای سیاه، جواهرات افسانه ای ساخته و جذابیت طلای سیاه را به نمایش می گذارد.

طلای سبز (یا الکتروم)

 با طلا، نقره و گاهی مس مخلوط می شود. نقره همان چیزی است که به آلیاژ طلا رنگ سبز می بخشد.

کدام نوع طلای رنگی محبوب ترین است؟ قبلاً طلای زرد مورد پسندترین انتخاب بود، اما وقتی قیمت طلا گران شد، مردم در عوض به طلا سفید روی آوردند. از اینرو طلا سفید در بین 30-20 سال اخیر، بویژه در حلقه ست های نامزدی و عروسی، محبوب ترین انتخاب بوده است.